Fotoarkiv

Resa till Geilo

Resa till Geilo 2022-08-17 till 2022-08-20

23 medlemmar reste med buss 06.00 från Saab gamla huvudport. Dessutom medföljde 11 personer ej medlemmar i STPL. Resan kunde genomföras tack vare att en öppen resa från Kanalbuss slogs samman med våran resa.

Reseledare från Kanalbuss var Kikki Fjelde. Hon var mycket kunnig och underhöll bussen under hela resan och pratade dessutom Norska. Vår busschaufför var Stefan Borg som skickligt och lungt körde oss på resan

Dag 1

Efter det att vi gått ombord på bussen reste vi via Askersund och Laxå till Kristinehamn där vi plockade upp tre personer från Karlsskoga. Resan fortsatte till Karlstad där vi hämtade upp vår guide. Lunch åt vi i Töcksfors på ett varuhus för gränshandel.

Efter att vi passerat gränsen fortsatte vi via Oslo och Gol upp till Geilo och vårt hotell med ankomst c:a 18.00. Utanför Oslo intog vi bussfika med starkt kaffe för de som så önskade. !9.30 åt vi middag på hotellet.

Dag 2

Efter frukost åkte vi över Hardangervidda som är en imponerande högfjällsplatå  med underbar utsikt över fjällen ner mot Eidfjord. Innan Eidfjord åkte vi en smal väg med både hårnålar och tunnel upp till Kjeåsen en avlägsen gård 600 meter upp på fjällsidan till en fjord. Vi fick höra historien om denna gård och hur man kunde leva där.

Efter Kjeåsen fortsatte vi ner till Eidsfjord där vi åt lunch och besökte Hardangervidda  naturcenter där vi också intog Lunch. På naturcentret såg vi också en hisnande film över Hardangervidda.

Resan fortsatte tillbaks mot Geilo med stopp vid Vöringsforsen en imponerande fors där vi också tog bussfika.

Middag kl 19.30 på hotellet.

Dag 3

Efter tidig frukost 06:15 åkte vi högfjällsvägen från Hol till Flåm. Vi började med att åka båt  på Auerlandsfjorden från Flåm till Gudvangen. Utsikten i fjorden var jättefin med forsar från fjällen och små byar. I Gudvangen tog vi vår buss tillbaks till Flåm.

Efter ett stopp för Lunch åkte vi Flåmsbanan med naturskön utsikt tur och retur. Resan tog 1 timma enkel resa. Imponerande tågsträcka med utsikt och många tunnlar.

Middag kl 19.30 på hotellet.

Dag 4 Hemresa

Efter frukost började vi återresan till  Sverige. Vi åkte en annan väg ner till Oslo via Kongsberg. Vi stannade i skogen för bussfika och i Töckfors åt vi lunch. Därefter åkte vi via Karstad, Karlskoga, Örebro hem till Linköping.

Bilder dag 1, mot Geilo

Årsmöte 24

Dagtur Väderstad och Motala

Logga in

Inloggning för styrelseledamöter och administratörer.