Fotoarkiv

Julmarknadsresa till Husum och Flensburg

Det började som sig bör med att Bussbolaget hämtade oss resenärer från Saab Tjänstemannapensionärerna STPL tidig torsdagsmorgon den 25 november på parkeringsplatsen utanför Saabs Huvudport medan det ännu var kolsvart ute.

Väl inkvarterade i bussen fann vi denna mycket komfortabel och till hälften fylld med medresenärer, vår medhavda packning placerades utifrån i separata fack under bussen.

Bussen var totalt lite mer än halt fylld med resenärer så det var gott om plats för alla och en var i en för övrigt moderna långfärdsbuss med de flesta faciliteter.

Resan gick via Mjölby sedan E 4 mot Ljungbystopp för lite frukost och därefter fortsatte resan mot färjan i Helsingborg för vidare färd mot Helsingör i Danmark, väl över i Danmark blev vi påminda om pandemirestriktionerna med att visa upp legitimation och COVID Certifikat samt att bära munskydd vid varje stopp utmed resan och detta visade sig gälla även i Tyskland.

Bussresan gick sedan via E47 på ön Själland förbi Köpenhamn därefter via E 20 förbi Ringsted till Halsskov där vi åkte på den stora bron över Stora Bält som öppnade för trafik den 14 juni 1998. Östbron är 6 790 meter lång och har en segelfrihöjd på 70 meter. Bron avslutades vid Nyborg på ön Fyn och vår resa fortsatte sedan mot Kolding på halvön Jylland i Danmark. Därefter var det dags för sista etappen ned till Flensburg i Tyskland med avslut i Husum för inkvartering på Hotell Nordsee Hotell Hinrichen som blev vår förläggning under resan.

Dag 2 tillbringade vi i Flensburg där det var Weihnachtsmarkt på gågatan genom stan men den var något begränsad p.g.a. pandemin. Framåt kvällen gick färden åter till Husum där vi på egen hand fick roa oss efter bästa förmåga.

Dag 3 var vi ”fria” att själva utforska staden Husum och dess Julmarknad och sevärdheter där det blev traditionell Glüwein efter det att vi redovisat COVID certifikat och id-handling för innehavaren. På kvällen var vi några som gick till en by krog för att smörja kråset.

Dag 4 var vi på resande fot i motsatt riktning med avslut på parkeringsplatsen vid Saabs huvudport på kvällen.

Här nedan visas bilder från resan.

Dela gärna inlägget

X (tidigare Twitter)
LinkedIn

Fler gallerier

Medlemsmiddag 24

Årsmöte 24

Dagtur Väderstad och Motala

Logga in

Inloggning för styrelseledamöter och administratörer.