Femöresfortet

Denna dag besökte vi femöresfortet och järnvägsmuseet I Oxelösund i ett underbart väder.
I femöres blev vi guidade av skickliga lokala guider där vi fick se kanoner både under och över mark, kanonerna kunde avfyra 24 skott / minut och allt detta byggdes upp på fyra år!
I deras matsal blev vi serverade fika och lunch ”ärtsoppa o pannkakor”.
Här fanns allt för att 70 soldater skulle kunna leva och försvara Bråvikenområdet instängda under 30 dygn.
Därefter åkte vi till järnvägsmuseet där vi blev guidade, här fanns många historiska järnvägsfordon där vissa enbart finns här.
Innan hemfärd tog vi en bussfika i det fina vädret.
Nedanstående bilder är från resan

Dela gärna inlägget

Facebook
X (tidigare Twitter)
LinkedIn

Fler gallerier

All you need is love Vadstena teater

Läs mer

STPL lunchföredrag om brott och bedrägerier mot äldre

Läs mer

STPL I samarbete med Eklunda bio.

Läs mer

Logga in

Inloggning för styrelseledamöter och administratörer.