Fotoarkiv

Berlin

Med Saab Tjänstemannapensionärer, STPL till Berlin

Tidigt på onsdagsmorgonen den 6 september klev vi på Kanalbuss vid gamla huvudporten Saab intill Terrassen, vi var totalt 34 medresenärer på resan.

Vår chaufför Bernhard Skuthälla körde till färjan i Helsingborg för att hämta upp Åke Vad Jensen från Ramlösa, som var vår reseguide under hela utflykten, tidigare gjorde vi ett byte av chaufför vid Svartå dit Kjell Öhr kört oss.

Åke med en gedigen erfarenhet och kunskap gällande Berlin efter många av hans tidigare guidningar till detta resmål där han bl a även varit busschaufför

Vår färdväg gick via Helsingborg över sundet till Helsingör i Danmark och vidare till Gedser där vi åkte ännu en färja över till Rostock i norra Tyskland.

Färden gick sedan vidare på autobahn till Berlin och under hela resan berättade vår reseledare intressant information om både platser utmed färdvägen, Berlin och hans tidigare erfarenheter i professionen.

Väl framme vid hotellet Park Inn by Radisson vid Alexanderplatz 7 i Berlin, blev vi tilldelade våra rum och en enklare måltid. Hotellet beläget mitt i centrala Berlin, med en höjd av 150 meter med 37 våningar och 1028 rum, var vår boplats under vistelsen.

Torsdag morgon, dag II, efter en stadig frukost, tog vi åter plats på bussen. Nu gick färden till ett besök i det unika och fantastiska UNESCO- skyddade området Spreewald, vi landade i staden Lübbenau i Sprewaldregionen, staden är belägen ca 10 mil söder om Berlin.

Där gick vi på kanalbåtar (Kahn), som liknade stora gondoler. På dessa färdades vi på kanalerna som omfattade ca 550 km vattenvägar med en färjkarl (kapten) som likt roddarna i Venedig styrde denna Kahn med van hand. Under färden berättade han om naturen och livet i bygderna runt kanalen.

Båtturen gick genom Biosfärreservatet Spreewald, se mer på webbsidan https://www.spreewald-info.de/kahnfahrt/. Under utflykten stannade vi till vid restaurangen Wotschofska där vi intog en måltid bestående av schnitzel med öl därtill.

När vi kom tillbaka till hamnen i Lübbenau, fick vi tillfälle att se och handla i de olika stånden där det visades och salufördes lokalproducerade produkter allt från öl, gurkdrycker, gurka och andra trädgårdsprodukter.

På fredagen, dag III, var det åter dags att äntra bussen men nu med en sightseeing i Berlin på programmet.  Åke guidade och Bernhard styrde med van hand bussen runt om till de olika sevärdheterna, såsom Brandenburger Tor, Postdamerplatz, Checkpoint Charlie, Mauerplatz, Gedenkstätte Berliner Mauer med flera platser och monument.

Denna tur och sightseeing varade halva dagen därefter var det fritt för resenärernas egna upptäckter.

Dag IV, lördag, var det upp till var och en eller i grupper att själva utforska staden.

Vi var en mindre skara personer som bl a besökte East Side gallery, Stasimuseum vid Normannenstrasse 20. Efter detta insåg vi att det var lämpligt att lösa en dags biljett för spårvagn och U-Bahn för att fortsätta färdas inom Berlin.

Förutom dessa platser omfattade våra mål även KaDeWe, ett av Berlins större varuhus, Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche, m fl. platser och avslutade med mat på Berliner Republik vid Schiffbauerdamm 8.

Söndag morgon dag V var det dags att packa ihop penalerna för hemresa efter fyra mycket trevliga dygn i Berlin.

STPL Börje / Claes / Mariette

Årsmöte 24

Dagtur Väderstad och Motala

Logga in

Inloggning för styrelseledamöter och administratörer.